جزییات خبر

راهیان نور گزارش می‌دهد:

روایت حضور در یادمان شهدای کربلای 4/ ناگفته‌های پرستاری خادم تا روایت هم‌رزم قدیمی

(یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷) ۱۱:۱۰

یادمان شهدای عملیات کربلای4_جهادرسانه ای شهید رهبر-خادماین وراویان حماسه دوران دفاع مقدس از حضور خود در این یادمان دوران دفاع مقدس روایت می‌کنند.

به گزارش راهیان نور، در غرب جاده خرمشهر–آبادان و منتهی‌الیه کوی آریا و در کنار رود اروند منطقه‌ای وجود دارد که هنوز آثار بمباران‌های دژخیمان بعثی بر روی ساختمان‌های اطراف مشهود است.
 
این منطقه یادآور عملیات کربلای ۴ و شهدای مظلوم این عملیات است که در زمستان ۱۳۶۵در این منطقه حماسه آفریدند.
 
عملیات کربلای ۴ در مورخ ۱۳۶۵/۱۰/۳با رمز «یا رسول‌الله(ص)» آغاز شد.
 
غواص‌ها ساعاتی قبل از شروع عملیات به درون آب‌رفته و به سمت خط دشمن حرکت کردند.
 
در این میان نیروهای دشمن که کاملاً آماده و هوشیار بودند ضمن پرتاب منور، با تیربار و خمپاره به‌طرف آن‌ها شلیک می‌کردند.
 
یکی از مناطق حساس عملیات، جزیره ام‌الرصاص و نوک بوارین بود که به‌رغم تلاش بسیاری که برای تصرف آن انجام شد به خاطر هوشیاری دشمن امکان ادامه درگیری از میان رفت.
 
لذا به‌منظور حفظ قوا و طراحی مجدد عملیات آتی از ادامه نبرد اجتناب شد. این نقطه یادآور حماسه رزمندگان سپاه اسلام در عملیات کربلای ۴ است.
 
ستاد مرکزی راهیان نور کشور در راستای پاسداشت شهدای این عملیات، یادمانی را در این منطقه ایجاد کرده که سالانه میزبان ده‌ها هزار نفر از زائران داخلی و خارجی شهدا است.
 
ترکیب آب‌وخاک، ابنیه به‌جامانده از دفاع مقدس، نیزار و سنگرهای رزمندگان دفاع مقدس صحنه‌های زیبای بصری این یادمان پر حماسه است.
 
در ادامه با چند تن از خادمین و راویان این یادمان به گفت‌وگو نشستیم.
 
نیاز است که هر انسان حداقل سالی یک‌بار را در مناطق عملیاتی بگذراند
 
مهدی خداجو، خادم الشهدایی که از پرستاران بیمارستان جهرم که در یادمان کربلای 4 مشغول خدمت‌رسانی است.
 
او می‌گوید: خادمین شهدا فکر می‌کنند من یک طلبه یا پاسدار هستم  و یا بسیاری فکر می‌کنند یک پرستار نمی‌تواند که در رکاب شهدا بالباس خاکی مشغول خدمت‌رسانی به زوار شهدا باشد و بسیاری از دوستانم هم در ذهنشان این بوده که فقط کسانی می‌توانند خادم شوند که تخصص فرهنگی دارد .
 
این پرستار خادم عنوان می‌کند: باور من این است که هنگامی‌که مردم بفهمند یک پرستار یا پزشک از لباس و تخصص خودش بیرون آمده و به‌عنوان یک خادم لباس خاکی بر تن کرده است این ارزش است و  می‌تواند باعث تقویت روحیه فداکاری شود و در صورت نیاز از تخصص وی برای درمان زائرین  یا خادمین هم کمک گرفت .
 
خداجو ادامه می‌دهد:خاکی شدن در این راه به‌منزله شکستن نفس و مشابه حرکت عظیم پیاده‌روی اربعین است که پزشک و پرستار و متخصص و مهندس و مسئول همگی در لباس یک‌شکل و بدون هویت دنیایی فقط به‌عنوان انسان در کنار یکدیگر هستند قطعاً به افزایش وحدت وهم دلی  در بین مردم کمک می‌کند.
 
به اعتقاد این خادم الشهدا حضور مستمر در یادمان‌های دفاع مقدس باعث زدودن زنگارهای دل می‌شود، و نیاز است که هر انسان حداقل سالی یک‌بار را در مناطق عملیاتی بگذراند و با شهدا مأنوس شود.
 
فریاد مظلومیت شهدای مظلوم کربلای 4 همه‌جا را فراگرفته است 
 
آقای هوشیار از روایتگران دوران دفاع مقدس هم‌صحبت با ما می‌شود.
 
وی معتقد است: علت اصلی ماندگاری عملیات کربلای 4 مظلومیت شهدای آن بوده و  رمز بهبود تمامی یادمان‌ها اخلاص و کارکرده فقط برای رضای خداست.
 
 این رزمنده دفاع مقدس ادامه می‌دهد: یادمان‌های دفاع مقدس یادگار 8 سال حماسه و دفاع بوده که باید در این مکان‌ها  از ظرفیت راویان مختلف استفاده کرد و اجازه نداد واقعیت‌هایی که در دوران حماسه و دفاع بوده است توسط معاندین انقلاب، تحریف گردد.
 
دفاع مقدس متعلق به یک مذهب خاص نیست
 
سعید نصر اللهی که همراه با دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان به‌عنوان راوی در این یادمان حضور پیداکرده بیان می‌کند: روایت باید کامل دقیق باشد؛ یعنی واقعاً معلوم باشد که روایت می‌خواهد از کجا به کجا برسد.
 
وی ادامه می‌دهد: گاهی اوقات پیش می‌آید روایات بر اثر تکرار زیاد با اصل موضوع متفاوت است و مخاطب را دچار تردید میکند! که این مسأله باید اصلاح گردد.
 
این جوان انقلابی می‌گوید: عملکرد ستاد مرکزی راهیان نور خیلی خوب بوده ولی می‌توان بهتر هم بود و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و ارتباط آن با دوران دفاع مقدس لازم و ضروری است که نباید فراموش شود.
 
نصراللهی اضافه می‌کند: در نظر گرفتن تمامی ادیان الهی و البته مذاهب گوناگون بسیار مهم است؛ چراکه روایت راویان و مداحان موضوعی بسیار مهم برای رسیدن به اتحاد ملی است و از موضوعات تفرقه‌افکن و موضوعاتی که اتحاد بین مسلمین را کمرنگ می‌کند، دوری باید کرد و همواره مردم را به اتحاد ملی و انسجام اسلامی  دعوت کرد.
 
وی تأکید می‌کند: دوران دفاع مقدس متعلق به یک مذهب نبوده و رزمندگان بسیاری از ادیان و مذاهب دیگر در 8 سال جنگ تحمیلی حضورداشته و شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب و اسلام کرده‌اند.   
 
برای تجدید بیعت با دوستان شهیدم به این جا آمده‌ام
 
داریوش زیوری، معلم بازنشسته همدانی هم که با دوچرخه و شعار زندگی سبز به مقتل شهدای غواص آمده است، می‌گوید: اهل همدانم و پس از گذشتن از استان‌های اصفهان، فارس و بوشهر به استان خوزستان برای زیارت یادمان‌های شهدای دفاع مقدس، به قدمگاه شهدای غواص(علقمه) آمده‌ام.
 
این رزمنده دفاع مقدس که خود در عملیات کربلای 4 حضورداشته بیان می‌کند: این سفر خاص خود را برای تجدید بیعت با دوستان شهیدم شروع کرده‌ام! سفری سرشار از مشقت و سختی که آن را به جان خریده‌ام تا به اینجا برسم.
 
به گزارش خبرنگار جهاد رسانه ای شهید رهبر؛ قهرمانان واقعی این شهدا هستند. آن‌ها ایثارگری کردند و جان خودشان را فدا کردند تا ما آسایش داشته باشیم. شهدا اسطوره‌های میدان جنگ هستند.
 
وظیفه ما بود که در این مراسم شرکت کنیم تا به شهدا بگوییم آن‌ها را فراموش نکرده‌ایم. اگر امروز کشور ما ثبات دارد این شهدا هستند که آن را به وجود آورده‌اند و باید به آن‌ها بگوییم دنباله‌رو راه آن‌ها خواهیم بود.
 
انتهای پیام./

محسن توکلی
خبرنگار جهاد رسانه‌ای شهید رهبر



پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید