جزییات خبر

مدیرعامل انتشارات روایت فتح در سالروز شهادت سید مرتضی آوینی:

اندیشه شهید آوینی مهمتر از شخصیت اوست

(سه شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۸) ۱۲:۴۹

محسن دریالعل، در معرفی اندیشه و شخصیت سید مرتضی آوینی، گفت: اندیشه شهید آوینی، مهمتر از شخصیت اوست. آوینی وقتی آوینی شد که سبک زندگی و نوع نگاهش تغییر و روی یک روند اندیشه‌ای کار کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، 26 سال پیش در چنین روزی، سید مرتضی آوینی؛ نویسنده، مستندساز، منتقد، روزنامه‌نگار و سازنده مستند تلویزیونیِ «روایت فتح»، در منطقه فکه در حال بررسی لوکیشن فیلم مستند «شهری در آسمان»، همراه با محمدسعید یزدان‌پرست با مین برخورد کرد و بر اثر اصابت ترکش مین باقی‌مانده از جنگ ایران و عراق به شهادت رسید.
 
محسن دریالعل؛ مدیرعامل انتشارات روایت فتح و ساقی، وابسته به بنیاد فرهنگی روایت، همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی در گفت‌وگو با ایبنا، ضمن اشاره به تاریخچه‌ای از تشکیل این دو انتشارات، کارهای صورت گرفته و برنامه‌های پیش‌رو، در جملاتی کوتاه به معرفی این شهید اهل قلم پرداخت.

یک تغییر اساسی، آوینی را آوینی کرد
 
دریالعل در معرفی کوتاهی از اندیشه و شخصیت سید مرتضی آوینی، اظهار کرد: اندیشه شهید آوینی، مهمتر از شخصیت اوست. آوینی وقتی آوینی شد که سبک زندگی و نوع نگاهش تغییر کرد و روی یک روند اندیشه‌ای کار کرد. یک تغییر اساسی، آوینی را آوینی کرد. آوینی تنها یک منتقد یا مستندساز یا نویسنده یا مدیر گروه جهادی تلویزیونی نبود، بلکه خیلی کلی‌تر از اینها بود. او یک شخصیت چندوجهی داشت که برای شناخت بهترش، باید همزمان وجوه قلم، مستندسازی، نقادی و ... را کنار هم دید و بررسی کرد. بررسی تک‌وجهی شهید آوینی، به نوعی ظلم به اوست و حق مطلب را درباره‌اش ادا نمی‌کند و هیچ چیزی هم از او نمی‌فهمیم. اتفاقی که در این سال‌ها کم روی نداده است.  


توجه به نگاه روایت‌گری و تکثیر و ترویج نگاه هنری شهید

وی در ادامه در بیان تاریخچه‌ای از چگونگی تشکیل این دو انتشارات،‌ گفت: انتشارات روایت فتح در سال 1376، فعالیت رسمی خود را با الگوگیری از مستندهای شهید آوینی، آغاز کرد. با همین اندیشه به فاصله دو ماه، انتشارات ساقی نیز شکل گرفت تا اندیشه‌های سید مرتضی آوینی، در زمینه هنر نیز منتشر شود و در ابتدای کار، 17 عنوان از کتاب‌های شهید آوینی را منتشر کرد.
 
دریالعل تصریح کرد: انتشارات روایت فتح، نگاه روایت‌گری و تاریخ شفاهی شهید را منعکس می‌‌کند و انتشارات ساقی به تکثیر و ترویج نگاه هنری شهید می‌پردازد. محور فعالیت انتشاران روایت فتح، تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با محوریت اتفاقات،‌ افراد یا شخصیت‌ها از زبان یک یا چند راوی است.

چاپ 400 عنوان کتاب در 22 سال

مدیرعامل انتشارات روایت فتح و ساقی، افزود: در مدت 22 سال فعالیت، حدود 250 عنوان کتاب در روایت فتح و حدود 150 عنوان کتاب در انتشارات ساقی چاپ و راهی بازار نشر شده است. از مهم‌ترین کتاب‌های منتشر شده در روایت فتح می‌توان به چاپ 34 عنوان از مجموعه «نیمه پنهان ماه» و 6 عنوان کتاب در قالب مجموعه «اینک شوکران» اشاره کرد. جدیدترین مجموعه منتشر شده در این انتشارات نیز مجموعه 15 جلدی «مدافعان حرم» بوده که 12 جلد آن سال گذشته در سی‌‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه و سه عنوان دیگر نیز در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهد شد.
 
وی با اشاره به تغییر رویکرد این انتشارات در سال‌های اخیر، گفت: در دو سال اخیر، با توجه به درخواست و علاقه مخاطبان به مستند داستانی، بسیاری از کتاب‌های ما به این سمت متمایل شده و رویکرد جدید انتشارات به تناسب ذائقه جامعه، به سبک مستند داستانی تغییر جهت داده است.


عرضه 360 عنوان کتاب در نمایشگاه سی‌ و دوم
 
دریالعل درباره حضور در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز بیان کرد: سعی می‌کنیم در این دوره، حضوری باشکوه‌تر و قدرتمندتر از دوره گذشته داشته باشیم. ازجمله کارهای ویژه برای این دوره از نمایشگاه کتاب تهران این است که کتاب‌هایی را که سال‌ها از آخرین چاپ آن‌ها می‌گذرد، با صفحه‌آرایی و چاپ جدید عرضه می‌کنیم. «زندگینامه شهید بهشتی» و «زندگینامه علامه طباطبایی» ازجمله این کتاب‌ها است. تعداد زیادی از کتاب‌های جدیدمان را نیز در این نمایشگاه عرضه خواهیم کرد.
 
مدیرعامل انتشارات روایت فتح و ساقی، افزود: انتشارات روایت فتح با حدود 230 عنوان کتاب شامل 13 یا 14 عنوان چاپ جدید و انتشارات ساقی نیز با حدود 130 عنوان در موضوعات مختلف شامل 10 عنوان چاپ اول، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارند.
کتابی چاپ می‌کنیم که از فروش آن مطمئن باشیم

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که چند سالی است گریبانگیر چرخه نشر شده، گفت: سال گذشته، سال خیلی سختی بود و شرایط بازار نشر هم به تبع وضعیت اقتصادی کشور و مشکلات ناشی از تحریم، اوضاع مناسبی نداشت و خیلی از پیش‌بینی‌های بازار تغییر کرد. مسلما امسال هم اوضاع ارزی بهتر نخواهد شد و ما نیز بسیاری از برنامه‌هایمان را بازتعریف کردیم.
 
دریالعل ادامه داد: تقریبا کاغذ تمامی کتاب‌های ما، بالک و وارداتی است و لذا سال گذشته فشار زیادی به ما وارد شد، چراکه واردات کاغذ برای واردکنندگان به‌صرفه نبود. اما با پیش‌بینی‌هایی که از قبل اندیشیده بودیم و با پیش‌خریدهایی كه داشتیم، توانستیم کارهایی انجام دهیم و تقریبا تمامی کتاب‌هایمان را چاپ کردیم. البته دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز کارهایی کرد، ولی باید خیلی زودتر از اینها به فکر ناشران می‌بودند. با توجه به برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت‌ماه، کاغذی که در این روزها دریافت می‌کنیم، بدرد امسال ما نخورد. اعلام شده که 20 فروردین کاغذها تحویل داده می‌شود و عملا نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد؛ زمان سوخت و از بین رفت.
 
مدیرعامل انتشارات روایت فتح و ساقی، اظهار کرد: در شرایط فعلی، باید کتاب‌هایی چاپ شود که ناشر از فروش آن اطمینان داشته باشد. روی فروش تک‌تک کتاب‌هایمان باید برنامه داشته باشیم، در غیر اینصورت به مشکل برمی‌خوریم.



پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید